Affiliate-markkinointi on yleistynyt Suomessa viime vuosina runsaasti ja löytänyt tiensä myös esimerkiksi pieniä tilejä pitävien instagrammaajien, tiktokkaajien ja bloggaajien joukkoon. Mutta mitä Affiliate-markkinoinnilla oikeastaan edes tarkoitetaan? Siitä puhutaan Suomessa joskus myös kumppanuusmainonnan tai kumppanuusmarkkinoinnin käsitteillä. Kyseessä on digimarkkinoinnin muoto, jossa julkaisija ohjaa liikennettä esimerkiksi tietyille verkkosivuille tai verkkokauppaan ja saa syntyneestä myynnistä tai klikkauksista ennalta sovitun komission.
Affiliate-markkinointi määräytyy osapuolten välisellä sopimuksella
Affiliate-markkinoinnista on tärkeää sopia aina eri osapuolten välisellä sopimuksella, sillä myös huonoja affiliate-markkinointi kokemuksia syntyy kun sopimukset eivät ole selkeät. Sopimusten osapuolina ovat vähintään julkaisija ja mainostaja. Julkaisijana toimii kanavan omistaja, joka lisää mainoslinkin omaan kanavaansa ja ohjaa näin kävijöitä halutulle sivustolle. Affiliate-mainos voi olla esimerkiksi blogiin sijoitettava banneri tai linkki, joka lisätään sähköpostiin, blogipostaukseen tai Instagramin tarinaan. Mainostaja puolestaan on tuotteen tai palvelun myyjä.
On myös olemassa erilaisia affiliateverkostoja, jotka toimivat palveluntarjoajina mainostajan ja julkaisijan välissä. Tällöin verkosto solmii sopimuksen sekä mainostajan että julkaisijan kanssa. Verkosto hoitaa tällöin myös maksuliikenteen. Affiliate-markkinointi kokemuksia on hyvin erilaisia, joten jokaisen on hyvä valita sopimus, joka tuntuu itselleen hyvältä ja luonnollisesta. Myös erilaisia hinnoittelutapoja on monia, jotka on hyvä sopia tarkasti etukäteen.
Affiliate-markkinointi kokemuksia on erilaisia
Entä miksi affiliate-markkinointia kannattaa tehdä? Julkaisijalle affiliate-markkinointi tarjoaa mahdollisuuden saada lisätuloa ja jopa isompia tienestejä. Parhaimmillaan omat mainoslinkit saa niin tuottavaksi, että niistä saa passiivista tuloa jopa vuosia. Esimerkiksi mainosbannerin lisääminen omaan blogiin tai yhden hyvän blogitekstin kirjoittaminen mainoslinkin kera voi tuottaa rahaa ilman sen kummempaa markkinointia. Toki julkaisijan on tehtävä töitä ennen tätä oman sitoutuneen seuraajakunnan keräämiseen.
Joillekin yrityksille tällainen markkinointi voi olla hyvä keino kasvattaa myyntiä tulospohjaisesti, sillä tällöin yritys maksaa vain siitä, että saa tuloksia. Affiliate-markkinointi on hyvä keino myös tavoittaa uutta ja erilaista kohderyhmää. Sillä voi tavoittaa myös laajemman yleisön ja erityisesti niitä henkilöitä, jotka eivät muuten katso mainoksia tai etsi aktiivisesti tuotteita tai palveluita.
Mainostettavana monia tuotteita ja palveluita
Tänä päivänä affiliate-markkinointi on koko ajan yleisempää. Tämän myötä yhä useampi yritys tarjoaa mahdollisuutta lähteä mukaan mainostamaan omaa toimintaansa kumppanuusmainonnan kautta. Myös erilaiset affiliateverkostot lisääntyvät, joten sieltä on helppo katsoa affiliate-toimintaa varmasti tekeviä yrityksiä. Mukaan kannattaa kuitenkin kysyä rohkeasti myös omaa lempiyritystään, joka päivä käyttämiään tuotteita tai lempiherkkujaan. Ehkäpä esimerkiksi Pastabox, sisustusliikkeet tai lempivaateyrityksesi lähtisi mukaan kumppanuusmainontaan?
Somella tienaaminen vaatii myös työtä, eikä ihan mitä tahansa yritystä tai mitä tahansa tuotteita välttämättä kannata lähteä mainostamaan. Kuluttajat ovat tänä päivänä hyvin kriittisiä, joten on tärkeää mainostaa vain tuotteita ja palveluita, joita voi oikeasti suositella omille seuraajilleen ja lukijoilleen.
Affiliate-markkinointi tulojen lähteenä
Kun affiliate-markkinoinnin aloittaa julkaisijana, on tärkeää huolehtia verojen maksusta sekä muista velvollisuuksista. Kumppanuusmarkkinoinnista saatu tulo on aina verrattavissa palkkaan. Monet aloittavatkin tällöin vähintään sivutoimisena yrittäjänä ja perustavat oman toiminimen. Mikäli toiminta kasvaa oikein isoksi, voi pohtia jopa siirtymistä toiminimestä osakeyhtiöksi. Myös Suomessa on jo lukuisia affiliate-markkinointia tekeviä yrityksiä ja yksityishenkilöitä, jotka saavat markkinoinnista erittäin hyviä kuukausituloja.
Taloudellisessa mielessä hyvää affiliate-markkinoinnissa on myös se, että se on melko riskitöntä aloittaa – niin julkaisijan kuin mainostajan näkökulmasta. Oman aikansa panoksella on julkaisijan mahdollista kasvattaa itselleen isokin tulonlähde, joka kantaa hedelmää vielä pitkään.
Affiliate-markkinointi tienestejä on mahdollista kerryttää usealla eri tavalla. Tyypillisintä on, että mainostaja maksaa julkaisijalle jokaisesta toteutuneesta myynnistä eli kun kuluttaja tekee oston. Lisäksi on mahdollista, että julkaisijalle maksetaan jostakin toteutuneesta toimenpiteestä. Esimerkiksi silloin, kun kuluttaja liittyy yrityksen sähköpostilistalle. Kolmas tyypillinen vaihtoehto on, että julkaisija saa rahaa jokaisesta mainoslinkin klikkauksesta. Kun sopimuksia mainostajan kanssa solmii, on hyvä katsoa tarkasti, mistä tuloa on mahdollista saada.