Siirry suoraan sisältöön
Home » Blogi » Mitä myydä verkkokaupassa

Mitä myydä verkkokaupassa

  • tehnyt
Mitä myydä verkkokaupassa

Verkkokaupan perustaminen kuulostaa houkuttavalta, mutta idea siitä, mitä laittaa myyntiin saattaa olla pitkään epäselvä. Tuntuu, että kaikki ideat on jo keksitty eikä ole mitään sellaista tuotetta, jonka kanssa voisi olla se ensimmäinen kauppa. Isot verkkokaupat ovat hyvin monipuolisia ja niiden kanssa on aivan turha kilpailla, mutta silti, mitä myydä verkkokaupassa? Joku vähän spesiaalimpi tuote on hyvä ratkaisu. Kahvi ja tee olivat muutamia vuosia sitten todella hyviä aloittajalle, mutta tänään on toisin, koska erilaisia makukahveja myydään tavallisissa ruokakaupoissa melkeinpä halvemmalla.

Myisitkö verkkokaupassasi käsitöitä

Käsitöitä on paljon erilaisia ja niitä voi tehdä lähes mistä vain koruista koriste-esineisiin sekä vaatteisiin. Varsinkin, jos itse osaat niitä valmistaa sekä tehdä niistä todella uniikkeja, saattaa hyvinkin kertyä ostajia jonkin verran. Mitä pidemmälle kiinnostus kiirii, sitä enemmän kauppa käy. Suomalaisuus on ideana hyvä ja se saattaa kiinnostaa ulkomaalaisiakin paljon, joten tässä on paljon potentiaalia.

Vaatteet menevät myös aina kaupaksi, mutta näitäkin verkkokauppoja on jo paljon. Niissä pitää olla se ‘joku juttu’ ja persoonalliset vaatteet löytävät aina ostajia. Varsinkin, jos tuotteet ovat kohtuuhintaisia. Tuotteita voi tehdä itse ja silloin niistä saakin tehtyä juuri sellaisia, mitä haluaa ja mihin sitoutuu. Itse verkkokaupan perustaminen on aika yksinkertainen prosessi, mutta tuotteiden haaliminen kauppaan voi olla paljon hankalampaa.

Mitä myydä verkkokaupassa ja mistä tuotteet hankitaan

Jos itsellä ei riitä into ja aika tuotteiden valmistamiseen, on katseltava vähän ympärilleen. Oma kiinnostus tuotteita kohtaan tai harrastusta kohtaan auttaa aina siinä, että tietää, mitä tuotteita kauppaansa hankkii. Harrastuneisuus auttaa myös siinä, että tietää, mitä tuotteita Suomen markkinoilta puuttuu, jolloin voi yllättäen nopeastikin saada huomattavan määrän asiakkaita. Mainontaa on helppo kohdistaa tietylle ryhmälle.

Suomessa on paljon tukkureita, mutta ongelma onkin siinä, että niistä ei saa mitään kilpailuetua, koska isot ketjut hallitsevat alaa. Valikoima ei myöskään tai välttämättä ole kaikkein paras, koska verkkokaupan pitäisi erottua muista eikä niinkään olla samanlainen. Siksi kannattaa myös katsella sillä silmällä ulkomaille ja koittaa löytää sieltä mahdollisia tavarantoimittajia. Heitä voi lähestyä kertomalla, mitä tuotteita tarvitsee ja kuinka paljon niitä pitäisi saada.

Kaikkein paras tilanne on silloin, jos pääsee mahdollisimman lähelle tuotteen alkulähdettä. Jos tuotteella on monia välikäsiä, niistä tulee nopeasti niin kalliita, koska jokaiselle on riitettävä tietty prosentti tuloja. Silloin hinta nousee liian korkeaksi kuluttajan kukkarolle eikä verkkokauppa menesty hyvästä yrityksestä huolimatta. Myös erilaisia messuja kannattaa käydä kiertelemässä, jos sieltä löytyy hyviä kumppaneita. Samalla tavoin hyvät kasinot saattavat olla piilossa ja ne löytää täysin tuurilla sekä kenties kaverin vihjeellä.

Parhaat ideat jalostuvat tuotteiksi

Lohduttavaa on se, että suomalaiset ostavat mielellään verkosta. Joten jos idean saa jalostettua hyvin ja sen idean pohjalle hyvät tuotteet, pääsee alkuun nopeastikin. Tosin kuluttajat ovat varsin valveutuneita eivätkä halua maksaa kovin paljoa postikuluja. Monesti ulkomailta tilatuissa tuotteessa on vähemmän ylimääräisiä kuluja kuin vastaavalla tuotteella kotimaasta tilattuna. Se on yksi syy, miksi vähänkään spesifisemmät tuotteet tilataan mielellään ulkomailta.

Massatuotteet ovat aloittelevalla nettikauppiaalle aina hiukan ongelmallisia. Siksi tuotteet pitäisi jotenkin personoida. Tuotteen voi aina koettaa jollain keinolla brändätä, jolloin sitä on myös huomattavasti helpompi markkinoida. Verkkokauppa tarvitsee myös markkinointia sen jälkeen, kun siellä on tuotteet ja myyntiä on lisättävä. Brändi voi lähteä hyvin pienestä liikkeelle ja kasvaa vähitellen. Esimerkiksi ei ole vain yhtä tai kahta katumuoti brändiä, jotka on lähtenyt liikkeelle sillä, että paitoja tai muita vaatteita on tehty aluksi vain kavereille.

Avainsanat: