Verkkokaupan perustaminen

Verkkokaupan perustaminen alkaa suunnitelmasta

Kun unelmana on perustaa oma verkkokauppa, on aika ryhtyä tekemään suunnitelmia. Ensimmäisenä täytyy miettiä, mitä tuotteita verkkokaupassa myydään ja mistä yritys ostaa kyseiset tuotteet. Sen jälkeen täytyy miettiä jo etukäteen käytännön asioita, joihin kuuluvat esimerkiksi hinnoittelu ja logistiikka. Verkkokaupan perustamisesta ei tarvitse tietää juuri mitään etukäteen, sillä nykyisin markkinoilta löytyy verkkokauppa-alustoja, jotka auttavat suunnittelemaan yrittäjän haluaman verkkokaupan. Verkkokaupan saa siis auki jo hyvin nopeasti niin halutessaan. Verkkokauppa-alustoja on aina täysin ilmaisista maksullisiin. Toki on selvää, että maksullisissa versioissa on enemmän ominaisuuksia ja hienouksia kuin verkkokauppa-alustojen ilmaisissa versioissa.

Verkkokaupan perustaminen ei ole sen hankalampaa kuin muunkaan yrityksen perustaminen. Verkkokaupan voi laittaa pystyyn, vaikka sellaisesta ei olisi aikaisemmin ollenkaan kokemusta. Toki tietotaidosta on hyötyä.

Yrityksen perustaminen ja sen rekisteröiminen

Kun päätös yrityksen perustamisesta on tehty, yritys täytyy tietenkin rekisteröidä. Yritys tulee rekisteröidä vähintään ennakkoperintärekisteriin ja kaupparekisteriin. Sen lisäksi yrityksille on myös arvonlisäverovelvollisten rekisteri. Sinne tulee rekisteröityä, mikäli arvelee yrityksen liikevaihdon olevan enemmän kuin 15 000 euroa.

Yrittäjän on tärkeää arvioida yrityksen tilikauden liikevaihto etukäteen, jotta verotuksen voi hoitaa oikein. Yritys voi joutua maksamaan arvonlisäveroa myös jälkikäteen, jolloin summa saattaa olla kerralla isompi. Senkin vuoksi on tärkeää pyrkiä ajattelemaan liikevaihtosummat etukäteen. Jos yritykseen palkataan työvoimaa, tulee yritys rekisteröidä tietysti myös työnantajarekisteriin.

Verkkokaupan Perustaminen

Mitä tuotteita verkkokaupassa on mahdollista myydä?

Jos verkkokauppaa verrataan tavalliseen kivijalkamyymälään, on sillä paljon etuja. Verkkokaupan tuotteiden ja palveluiden valikoima voi olla melkeinpä rajaton. Verkkokaupassa voidaan nimittäin myydä fyysisten tavaroiden lisäksi myös digitaalisia tuotteita. Verkkokaupassa voidaan siis myydä vaikkapa äänikirjoja tai digitaalisesti omalle laitteelle ladattavaa musiikkia. Mahdollisuudet ovat siis monipuolisemmat.

Yritysten yritysmuodot eivät määritä sitä, miten verkkokauppa toimii. Verkkokauppaa voi nimittäin pyörittää siis niin toiminimellä kuin osakeyhtiönäkin. Verkkokauppa on siinäkin mielessä erittäin hyvä vaihtoehto, että sen asiakkaita voivat yksityishenkilöiden lisäksi olla myös b2b-asiakkaat. Mahdollisuudet menestyä verkkokaupalla ovat siis erittäin monipuoliset, mutta se vaatii paljon työtä ja hyviä kontakteja.

Verkkokaupan perustaminen ja käytännön asiat

On siis selvää, että käytännön asiat tulee ottaa huomioon verkkokauppaa perustettaessa. Verkkokaupan perustaminen onnistuu parhaiten silloin, kun pohjalla on hyvä ja monipuolinen liiketoimintasuunnitelma. Siinä on otettu huomioon kaikki yrityksen perustamisen ja toiminnan vaiheet. Kun kyseessä on e-business tulee silloin kiinnittää huomiota markkinointiin. Markkinointia voi hoitaa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, mutta sen lisäksi kannattaa suosia myös perinteistä vaikkapa lehdessä tai sähköpostitse tapahtuvaa markkinointia.

Käytännön asioihin kuuluu myös logistiikka. Se on tärkeä osa verkkokaupan toimintaa. Verkkokaupassa myytävät tuotteet postitetaan asiakkaille ja sen vuoksi logistiikan tulee toimia. Mitä nopeammin toimitus tapahtuu, sitä tyytyväisempiä asiakkaat ovat. Sen lisäksi myös palautuksen tulee toimia tehokkaasti. Asiakkaat tuntevat olonsa turvallisemmaksi, mikäli saatavilla on ilmainen palautus. Sitäkin kannattaa siis harkita.